ریشه بحران‌های غرب در علوم انسانی است

آیت الله رجبی با تأکید بر اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی فرهنگ‌ساز است برخلاف سایر علوم، این علوم می‌تواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه ساخته یا عرضه کند و چنان این علوم نقش دارد که غربی‌ها علوم انسانی را علوم فرهنگی می‌نامند.

0

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جمعی از مهمان‌های بین المللی همایش” علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره)” با حضور در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت الله رجبی دیدار و گفت و گو کردند.

در این نشست رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی در رشد و توسعه جامعه از حیث مادی و معنوی پرداخت و خاطرنشان ساخت: علوم انسانی در جهان دو ویژگی مهم دارند اول در بعد فردی هویت‌ساز است و هویت افراد جامعه را از جهات گوناگون می‌سازد و دوم اینکه در بعد اجتماعی نیز فرهنگ‌ساز هستند و در سایه علوم انسانی جوامع شکل می‌گیرند و تمدن‌ها برخاسته از علوم انسانی می‌باشند.

وی افزود: هیچ شأنی از شئون انسانی وجود ندارد مگر آنکه تحت تأثیر علوم انسانی قرار دارد و اگر این علوم انسانی بر بنیان و محتوای درست و متقن شکل گرفته باشد هویت فردی و اجتماعی درست و صحیح جامعه شکل می‌گیرد و آن جامعه در مسیر فلاح و سعادت قرار خواهد گرفت اما اگر این علوم انسانی محتوایش بر اساس علم کاذب و باطل قرار گرفته باشد جامعه را به سمت سقوط و پستی و آلودگی می‌کشاند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: در جمهوری اسلامی در ابتدای شکل‌گیری نظام امام راحل(ره) دستور دادند که علوم انسانی بازسازی شود و محتوایش که در دین و قرآن و مکتب اهل بیت(ع) قرار دارد توسط حوزه‌های علمیه به جامعه معرفی شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تحول در علوم انسانی اسلامی در خارج از جهان اسلام و جهان اسلام به صورت کلی مطرح و در ایران هم پس از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد، گفت: ایشان در سال ۱۳۶۱ فرمود باید در علوم انسانی تحول رخ دهد و دستانتان را به سوی حوزه‌های علمیه دراز کنید، زیرا حوزویان متخصص امور دینی هستند.

وی ابراز داشت: اولین برنامه‌ای که برای اسلامی‌سازی و بازسازی علوم انسانی در ایران تهیه شد توسط آیت الله مصباح یزدی بود که بر اساس آن دفتر وحدت حوزه و دانشگاه شکل گرفت و برای ادامه این کار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) راه‌اندازی شد، لذا می‌توان گفت ایشان بنیانگذار علوم انسانی اسلامی می‌باشند.

آیت الله رجبی تأکید کرد: سِرّ اینکه آیت الله مصباح یزدی به این فعالیت‌ها اهتمام داشتند این بود که علوم انسانی بر مبانی سکولار بنا نهاده شده بود و حتی برخی از آن مبانی در ضدیت کامل با مبانی دینی و الهی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود به وجود مشکلات و بحران‌ها در جوامع غربی اشاره و تأکید کرد: علوم انسانی در غرب نیز نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد و برخی از دانشمندانی که از بحران در جوامع غربی سخن می‌گویند، اذعان دارند که ریشه همه این بحران‌ها همین علوم انسانی می‌باشد.

آیت الله رجبی با تأکید بر اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی فرهنگ ساز است برخلاف سایر علوم، این علوم می‌تواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه ساخته یا عرضه کند و چنان این علوم نقش دارد که غربی‌ها علوم انسانی را علوم فرهنگی می‌نامند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: ما معتقدیم که هم مکتب اسلام داریم و هم علوم اسلامی، لکن باید این علوم اسلامی استخراج و مدوّن شوند.

گفتنی است: در ادامه این نشست، تنی چند از مهمانان این دیدار به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خویش راجع به ضرورت اسلامی‌سازی علوم انسانی پرداختند.

نظر خود را وارد کنید