کانون‌های مساجد ظرفیت تلطیف فرهنگ را دارند/ بچه‌های مسجد از قرآن برای کار هنری الهام بگیرند

رئیس موسسه آموزشی‌پژوهشی امام‌خمینی(ره) با بیان‌اینکه کانون‌های فرهنگی هنری برای اثرگذاری و جذب نسل جوان باید نیازسنجی و مخاطب‌سنجی کنند، گفت: این کانون‌ها با برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد می‌توانند به تلطیف فضای فرهنگ و پمپاژ فرهنگ صحیح کمک کنند.

0

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، در آستانه فرارسیدن هجدهم اسفندماه، سالروز تأسیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و به منظور بررسی نقشی که این کانون‌ها در نهضت بازگشت به مسجد و تحقق هنر و فرهنگ انقلابی و تراز می‌توانند ایفا کنند با آیت‌الله «محمود رجبی»، رئیس موسسه آموزشی‌پژوهشی امام‌خمینی(ره) گفتگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

آیت‌الله رجبی درباره نقش کانون‌های فرهنگی هنری در جذب نسل جوانان به مساجد، اظهار کرد: بهترین شیوه برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی در شبکه‌ای وسیع، استفاده از ظرفیت‌هایی است که دین مبین اسلام در فرهنگ دینی طراحی کرده و محوریت آنها با مسجد است.

رئیس موسسه آموزشی‌پژوهشی امام‌خمینی(ره) تصریح کرد: در فرهنگ دینی اولاً بر ساخت مساجد و آبادانی آنها تاکید و ثانیاً این آبادانی از نشانه‌های ایمان برشمرده شده است، یعنی انسان‌های مومن کسانی‌اند که هم مسجد بنا کرده و هم آن را آباد می‌کنند، مهم آنکه آبادی مسجد صرفاً به ظاهر و بنا نیست بلکه به تقویت و ترویج فرهنگ دینی است، مسجد باید فرهنگسازی دینی را انجام داده و نهادینه کند.

وی با بیان اینکه از این ظرفیت در مقطعی در آغاز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استفاده‌ای بهینه شد، گفت: متأسفانه، امروز دیگر چنین نیست در حالی که باید از این ظرفیت مهیا که نیازی به فراخوان برای حضور مردم ندارد، بهره‌های بسیار گرفت.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه مسجد به عنوان محل عبادت، معنویت‌آفرین است، تآکید کرد: باید مسئولان در سازمان‌ها و نهادهای مختلف به مسجد به عنوان ظرفیت عظیم دینی توجه و بررسی کنند چه برنامه‌هایی در مسجد به ویژه با حضور جوانان قابلیت اجرا دارد. این برنامه‌ها باید از محتوای مناسب، نیازسنجی و مخاطب‌سنجی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه قرآن بهترین منبع الهام‌بخش به کانون‌های فرهنگی هنری در انجام فعالیت‌ها است، ابراز کرد: چراکه قرآن در عین وحیانی بودن، در قالب‌های هنری عرضه شده است و به قدری جنبه هنری قرآن قوی است که حالت اعجاز می‌یابد گویی خدا از همه ظرفیت هنر و فرهنگ برای عرضه وحی بهره گرفته است و ما نیز به عنوان پیروان قرآن باید چنین باشیم.

رئیس موسسه آموزشی‌پژوهشی امام‌خمینی(ره) درباره الزاماتی که کانون‌های مسجدی در پاسخ به نیازهای فرهنگی هنری جامعه به ویژه نسل جوان باید رعایت کنند، بیان کرد: در این باره نقش روحانیت بی‌بدیل است؛ روحانیون به عنوان متولیان امر فرهنگ دینی هم باید این فرهنگ را استخراج و هم آن را در قالب مناسب عرضه کنند، ارتباط با نسل جوان رسالت روحانیت است و این به برنامه‌ریزی و اقدام نیاز دارد.

وی اضافه کرد: اگر امام جماعت هم شرایط لازم را ندارد، باید در هر مسجد یک روحانی که می‌تواند ارتباط علمی آموزشی، معنوی و اجتماعی با جوانان برقرار کند، حضور داشته باشد و اینچنین فضای کار فرهنگی در مسجد ایجاد و فرهنگ دینی همچون هوای سالم به جامعه پمپاژ شود این هوای پاک معنوی اجازه نمی‌دهد هوای آلوده وارد فضای فکری جوانان ما شده و از دیگر سو هوای سالم را به جامعه پمپاژ ‌می‌کند!

آیت‌الله رجبی با تقدیر از نهادهایی که به ترویج و توسعه فرهنگ و هنر مسجدی اهتمام دارند، خاطرنشان کرد: بیش از هر چیز برنامه‌ریزی و نظم و استفاده از ظرفیت‌های هنری در فضای مسجد اهمیت دارد باید از هنر بهره گرفت و در عین حال مراقب بود به اسم هنر محتوای ناسالم عرضه نشود، اگر کانون‌های فرهنگی هنری با برنامه‌ریزی دقیق و توسط روحانیون فاضل و دغدغه‌مند مدیریت شوند و موازین شرعی و فتاوا و بیانات رهبری را اعمال کنند، می‌توانند به تلطیف فرهنگی کمک کنند و اثرگذار باشند.

نظر خود را وارد کنید