دولت با فراهم کردن زمینه ورود فعالان اقتصادی و سرمایه‌ای زمینه کاهش تورم را فراهم کند

آیت الله رجبی با بیان اینکه کاهش تورم فقط کار دولت نیست و اقشار گوناگون در امور تجاری و سرمایه‌ای باید به میدان بیاند، گفت: دولت با فراهم کردن زمینه ورود فعالان اقتصادی و سرمایه‌ای می تواند زمینه کاهش تورم را فراهم کند.

0

آیت الله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد شعار “مهار تورم و رشد تولید” گفت: یکی از معضلاتی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم تورم بود که البته مختص یک سال نبوده و در سال‌های قبل نیز با آن مواجه بودیم و ضرورت دارد همت ویژه‌ای از سوی مسئولان، مردم و فعالان فرهنگی برای کنترل تورم ایجاد شود.

 

وی افزود: تورم در همه کشور‌ها کم و بیش وجود دارد و ناظر بر تمام کشورهاست اما مهم این است که این تورم مهار شود و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب عنوان سال را مهار تورم نامیدند یعنی جلوی افسار گسیختگی و از کنترل خارج شدن و افزایش آن گرفته شود.

 

وی گفت: کشور‌هایی که اقتصاد قوی دارند هم همواره دچار مشکلات تورم هستند زیرا تورم فقط عوامل درونی ندارد بلکه عوامل جهانی نیز بر تورم مؤثر هستند.

 

آیت الله رجبی با بیان اینکه فرار مالیاتی نیز از عوامل مؤثر در تورم است، تصریح کرد: لازم است عوامل ایجاد‌کننده تورم شناسایی شود و جلوی سرچشمه‌ها گرفته و با آن مقابله شود. همچنین نقدینگی زیاد در بازار که از مسیر تولید خارج می‌شود از عوامل دیگر تورم است.

 

وی گفت: دشمنان ما از چندین سال قبل برنامه‌ریزی‌هایی را در مورد ایجاد مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها و جنگ‌های شناختی و ایجاد فتنه با هدف افزایش مشکلات معیشتی مردم مدنظر داشتند تا با ایجاد خسارت در اقتصاد به اهداف خود دست یابند.

 

وی با بیان اینکه برای مهار تورم اولین قدم شناسایی عوامل و منفذ‌هایی است که موجب تورم می‌شود، ادامه داد: طبیعی است هرقدر تورم بیشتر شود مشکلات و مسائل معیشتی مردم بویژه دهک‌های پایین جامعه بیشتر می‌شود و مسئولان نیز باید توجه ویژه و اقدامات جدی در جهت حل مشکلات و کاهش تورم در کوتاه مدت داشته باشند و مسولان باید با آسیب‌شناسی وضع فعلی تورم و عوامل اصلی را به درستی شناسایی و بررسی کنند و از سوی دیگر راهکار‌های کاهش تورم را نیز شناسایی و عملیاتی کنند.

 

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: یكی از مسائل مؤثر دیگر در تورم موضوع نوسانات بازار ارز است که تصمیم‌گیری عاقلانه و مدبرانه در موضوع ارز و کنترل بازار ارز می‌تواند در کنترل آن مؤثر باشد، دشمنان و مزدوران داخلی از این حربه و ایجاد نوسان در بازار ارز استفاده می‌کنند تا تورم را بالا برد یا آن را غیرقابل کنترل کنند.

 

وی اظهارداشت: رشد تولید نیز که مورد توجه مقام معظم رهبری است بدون شک در کاهش تورم اثرگذار است و باید جدی گرفته شود بخصوص کسب وکار‌های زود بازده باید مورد توجه قرار بگیرد البته اقدامات دراز مدت نیز باید در تولید مدنظر قرار داشته باشد.

 

وی گفت: کسب وکار‌های زود بازده و ایجاد اشتغال از عوامل مهم در کاهش تورم است زیرا وقتی مردم بتوانند اشتغال داشته باشند طبعا تا اندازه‌ای در تأمین معیشت و زندگی خود موفق هستند و رشد تورم کاهش می‌یابد.

 

آیت الله رجبی تصریح کرد: در ۲ عرصه شناسایی عوامل تورم و کنترل آن و عوامل کاهش دهنده تورم باید سرمایه‌گذاری فکری و امکاناتی شود و این کاری نیست که فقط با تلاش دولت به خوبی انجام شود حتماً اقشاری که در امور تجاری و اقتصادی فعال هستند و کسانی که سرمایه‌ای دارند باید به میدان بیایند و دولت نیز زمینه‌های ورود آن‌ها را در عرصه اقتصادی و خصوصی‌سازی را فراهم کند. همچنین دولت نیز به جای تصدی‌گری نظارت بر امور اقتصادی را برعهده بگیرد تا سرمایه‌های سرگردان وارد تولید و اشتغال شود و جلوی تورم بیشتر را گرفته و کاهش تورم را به ارمغان بیاورد.

 

وی گفت: مسائل فکری و روانی اثر بسیار زیاد در کنترل تورم دارد و نیاز است که رسانه‌ها و فعالان فرهنگی و علمی در این عرصه وظایف خود را انجام دهند و با فرهنگ‌سازی نسبت به مصرف بهینه و استفاده از تولیدات داخلی می‌توان در رشد تولید و کنترل تورم گام موثری برداشت.

 

وی اظهارداشت: ثبات در سیاست‌های پولی و ارزی و کنترل حجم، حذف دلار در تبادلات بین‌المللی، اصلاح شبکه توزیع و از بین بردن دلال بازی کاهش هزینه نهاده‌های اولیه تولیدات داخلی و سرانجام قطع وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت می‌تواند در کاهش تورم تأثیر جدی داشته باشد.

نظر خود را وارد کنید