جامعه سازی و تمدن نوین اسلامی دو هدف عمده بیانیه گام دوم انقلاب است/ جوانان پای کار بیایند

آیت الله رجبی: بیانیه گام دوم انقلاب در حساس ترین و مناسبت ترین مقطع زمانی صادر شد و خدا را از صدور چنین بیانیه جامعی سپاس می گوییم.

0

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عصر امروز در همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که در مصلی قدس شهر قم برگزار شد، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمومنین(ع) فرمودند که یا علی، اگر تمام مواهبی که در کرات وجود دارد در اختیار تو بود و این ها را در راه خدا انفاق می کردی را اگر به هدایت کردن یک انسان مقایسه کنی، ارزش هدایت انسان بسیار بیشتر است و این نشان می دهد که فعالیت فرهنگی در مکتب اسلام بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: فعالیت فرهنگی سرنوشت سازترین نقش را در هدایت جامعه داشته و کسانی که به کار فرهنگی می پردازند، از فرصت ارزشمندی برخوردار هستند.

قائم مقام موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) بیانیه دادن در مقاطع حساس را امری عقلایی دانست و گفت: بزرگان ما بارها بیانیه های مختلفی صادر کرده اند، عهدنامه مالک اشتر، وصیت نامه امیرالمومنین(ع)، سخنان اهلبیت(ع)، منشور روحانیت، وصیتنامه سیاسی امام و بیانیه اخیر رهبر انقلاب، همه در قالب بیانیه قرار دارند.

حجت الاسلام والمسلمینرجبی حرکت امام را حرکت تمدن ساز دانست و اظهار داشت: وقتی امام خمینی(ره) از صدور انقلاب سخن می گوید، روشن است که منظور صدور آن با قوای نظامی بوده و باید فرهنگ انقلاب صادر شود.

وی مطرح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب پنج مرحله را نشان می دهد که ما در قسمت های پایانی تحقق دولت های اسلامی هستیم، در واقع سه مرحله از این پنج مرحله سپری شده است و در حال حاضر ما در حال حاضر به جامعه سازی و تمدن سازی نیازمند هستیم.
قائم مقام موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: بیانیه گام دوم انقلاب در حساس ترین و مناسبت ترین مقطع زمانی صادر شد و خدا را از صدور چنین بیانیه جامعی سپاس می گوییم.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی تاکید کرد: وزن بیانیه ها بسته به سه عنصر است، عنصر نخست بسته به صادرکننده آن بوده و بیانیه گام دوم انقلاب از سوی شخصیتی صادر شده که در سطوح ملی و بین المللی سوابق بی نظیری را داشته و پس از امام راحل، برای مقابله با تهدیدها راهکار ارائه داده و بحران ها را تبدیل به فرصت طلایی کرده است.

وی ادامه داد: ما در برخی از زمینه ها در دنیا در رتبه نخست قرار داریم و این ها مرهون تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب بوده است، ایشان در کنار همه این ها یک عارف و انسان الهی هستند که معیار و شاخص ایشان اعتماد به خداوند است.
قائم مقام موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: نسل جوانی که از رویش های انقلاب است، قابل اعتماد رهبر حکیم انقلاب بوده و قطعا نظیری برای شخصیت رهبر انقلاب پیدا نمی شود و این شخصیت ارزشمند ایشان به غنای بیانیه افزوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی مخاطب را دیگر عنصر بیانیه ها دانست و اضافه کرد: مخاطب این بیانیه عموم مردم هستند، اما تکیه گاه آن جوانانی هستند که توان خود را در خنثی سازی توطئه ها نشان داده اند، بیش از ۴۰ بار در این بیانیه از لفظ جوان استفاده شده است.

وی ابراز کرد: سومین عنصر هر بیانیه محتوای آن است، درباره بیانیه گام دوم انقلاب نیاز به تحلیل های دقیق و عمیقی وجود دارد تا ابعاد آن روشن شود.
قائم مقام موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امید موتور محرک هر حرکت بزرگ است، خاطرنشان کرد: ملتی که امید خود را از دست بدهد، از قافله تحول باز می ماند و ملتی که از این قافله بازبماند، محکوم به شکست است، بنابراین ملتی که ناامید است، شکست خواهد خورد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی رمز پیروزی ملت ایران را امید دانست و بیان کرد: در قرآن تاکید شده که اگر کسی امید به خدا داشته باشد، این امید سبب می شود که انسان از مسیر توحید منحرف نشود، در آیه ای دیگر وقتی خداوند پیامبر(ص) را به عنوان الگو معرفی می کند، می فرماید که کسانی می توانند ایشان را الگو قرار دهند که به خدا و روز قیامت امید داشته باشند.

وی ادامه داد: سراسر بیانیه گام دوم انقلاب از منظر امید بوده و سیاق آن تکیه بر توانایی جوانان است، جوانان باید به عنوان منبع انرژی، امید را به جامعه پمپاژ کنند، همچنین در بخش های مختلف باید زمینه حضور فعال جوانان در کارها فراهم شود و جوانان نیز باید زیر بار گام دوم انقلاب قرار بگیرند.

قائم مقام موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در این بیانیه ۲۰ بار بر مجاهدت و روحیه جهادی تاکید شده، کارهای بزرگ جز با مجاهدت محقق نمی شود، گام دوم انقلاب نیازمند به میدان آمدن همه با تمام توان است.

نظر خود را وارد کنید