اسلامی سازی علوم انسانی باید در حوزه انجام شود.

0

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر ۲۵ آبان ماه، با حضور در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت‌الله رجبی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار، آیت‌الله رجبی پس از ابراز خرسندی نسبت به تجدید دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه، گفتند: موضوع اسلامی‌سازی علوم انسانی بسیار مهم است و این مهم باید از مهد علوم اسلامی یعنی حوزه علمیه تولید شود. اگر از نهادهایی که اطلاعی از معارف اسلامی ندارند بخواهد تولید شود دچار مشکلاتی خواهیم شد که به این راحتی‌ها از آن نخواهیم گذشت. برای اسلامی سازی علوم انسانی در دانشگاه‌ها باید یک فکری شود و بهترین نهاد برای این کار، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. چراکه این کار ابعاد و آثار فرهنگی بسیار زیادی دارد.

ایشان افزودند: رفتارهای سلیقه‌ای در این حیطه بسیار آسیب‌زا است و باید کسانی در اسلامی‌سازی علوم ورود کنند که لااقل دو تخصص داشته باشد؛ یکی تخصص در استنباط معارف اسلامی و یکی هم تخصص در آن رشته از علوم انسانی مثل جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و … .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساختند: اینکه جزیره‌های مختلفی در این حوزه کار کنند و احیانا متناقض حرف بزنند بسیار خطرناک است. تولید علوم انسانی مبتنی بر مبانی و پیش‌فرض‌هاست و حتی خود غربی‌ها هم به این معترف‌‌اند اما برخی می‌گویند برای این کار ما احتیاجی به مبانی نداریم و این مبانی اهمیت چندانی در تولید علوم انسانی اسلامی ندارد. فلذا بایستی این کار مبتنی بر مبانی قطعی انجام بگیرد و از کارهای بی‌مبنا پرهیز شود.

رئیس هیأت امنای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به جایگاه حوزه علمیه در اسلامی‌سازی علوم انسانی، گفتند: این مهم باید از مهد علوم اسلامی یعنی حوزه علمیه انجام شود. همان‌گونه که امام (ره) فرمودند، این علوم انسانی متخصص می‌خواهد و متخصصش حوزویان هستند است. به همین دلیل برای اسلامی سازی علوم انسانی افراد باید دستشان را دراز کنند پیش حوزه علمیه.
اگر از نهادهایی که اطلاعی از معارف اسلامی ندارند بخواهد این کار صورت پذیرد، دچار مشکلاتی خواهیم شد که به این راحتی‌ها از آن نخواهیم گذشت. برای اسلامی سازی علوم انسانی در دانشگاه‌ها باید یک فکری شود و بهترین جا برای این شورای عالی انقلاب فرهنگی است. چراکه این کار ابعاد و آثار فرهنگی بسیار زیادی دارد.
قبلا کمیته اسلامی سازی دانشگاه‌ها تاسیس شد ولی الان به خصوص در این دولت باید کارهای منسجمی کرد و تدبیری شود تا از طرفی جلوی این آفات و آسیب‌ها گرفته بشود و از طرف دیگر یک جامع‌نگری باشد که الزامات اینکه اگر این علوم بخواهد برود در صحنه دانشگاه‌ها و پیاده شود و تدریس شود دیده شود. چراکه این کار هم فرهنگ‌سازی می‌خواهد هم تربیت مدرس می‌خواهد، هم آگاهی بخشی به اساتید حاضر می‌خواهد. بالاخره یک فکری اساسی باید برای این کار بشود.

در ادامه این دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره‌های قبل بخشی از کار آن مشغول تصدی‌گری بوده است، همایش، طراحی دوره، نوشتن کتاب و… که در دوره جدید، در راستای پیام مقام معظم رهبری و تاکید ایشان نسبت به چابک‌سازی شورا، تغییراتی ایجاد شد. الان چهار ستاد شکل گرفته است: «تعلیم و تربیت»، «علم و فناوری»، «خانواده و زنان» و «فرهنگی و اجتماعی» که ذیل این چهار ستاد، 100میز علمی می‌باشد، که برای آنها چهار عملیات تعریف شده است؛ راه‌بینی، راهبُردی، راهبَری و راه‌سنجی.

ایشان افزودند: یکی از بخش‌هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر به تصدی‌گری می‌پرداخت که باعث بازماندن از مسئولیت اصلی خود شد، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بود. این بخش مدتی درگیر تعریف علوم انسانی اسلامی بود و بعد باتوجه به اختلاف نظرهایی که در آن ایجاد شد، به مسئولیت‌های دیگرش یعنی: به روزرسانی سرفصل‌ها و اضافه‌کردن درس دو واحدی به دروس باتوجه به نگاه علوم انسانی اسلامی، روی آورد. شریک‌شدن حوزه و دانشگاه در این کار اقدام خیلی خوبی بود که در پیاده‌سازی آن دو مسئولیت، کمک کرد و در نتیجه حدود 60جلد کتاب نوشته شد. اما در دروه جدید بنا بر این است که شورا در ستاد، راهبُردی و راهبَری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با ارائه پیشنهادی نسبت به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کردند: نسبت به موسسه هم ما یک پیشنهادی خدمت شما داریم: اینکه هیئت‌علمی‌ها و اساتید تخصصی را موظف کنید در دانشگاه‌ها رفت‌وآمد داشته باشند و با اساتید دانشگاه بنشینند و مباحثه کنند، مانند همان روش که مرحوم علامه مصباح در اواخر دهه شصت در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه انجام می‌دادند.

نظر خود را وارد کنید